Ett perspektiv

om det vackra

Friday, October 13, 2006

Tryggt tillbaka

Ensamstående kvinnor och lesbiska par kommer även i fortsättningen att ha rätt till fertilitetsvård, fattade riksdagen beslut om i dag. Ett välkommet beslut!

Och jag är tryggt tillbaka hemma, både från en kursresa till Jyväskylä och från en några veckors "resa" till kreativitetens destruktiva värld, som går ut på att ännu oartikulerade tankar rivs från psykets djupare strukturer en aning tidigare än det varit ändamålsenligt för en själv, och bara för att skapa en produkt. Aldrig mera, tänker jag, och det är faktiskt lättare för mig att säga det nu när alla gamla projekt är ur världen och jag har möjlighet att börja med något nytt från ett tomt bord. Och samtidigt är jag glad för att jag kan säga att jag förstår alla konstnärer med mera som i sitt liv gång på gång upprepar destrukiva mönster. Uppoffringarna syns i resultatet, men processen är olidlig. Det är förstås vars och ens eget val om man nöjer sig med tillräckligt, det gör jag, åtminstone för det mesta. Men visst skulle världen vara tråkigare och konsten och vetenskapen plattare om det inte fanns själar som skulle vara färdiga för dessa uppoffringar.

Nu har jag vilat upp mig och är igen pigg. Och jag funderar på hur mycket jag är barn av min tid: att jag fokuserat så mycket på PRODUKTEN, utan att bry mig om processen, som enligt mig också måste vara estetisk, tilltalande.

1 Comments:

At 7:00 AM , Blogger Anais said...

Ja, fertilitetsvard. Finland har beslutat att inte vara anti-progressiva. Har i Kanada forsoker den Harperska regeringen oppna fragan om samkonade aktenskap igen - som om 10 000 samkonade aktenskap inte fanns, eller skulle kunna delegitimeras! Sjukt varre.

Processen ar teorin, kara van, processen ar praktiken. Men som du sager - det ar inte alltid den kan vara vacker.

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home