Ett perspektiv

om det vackra

Tuesday, August 22, 2006

Säljes: Berömsugare för alla själar

Som dammsugare drar vi till oss beröm, direkt, indirekt, blickar, fullständiga meningar, tänker vad som talades om mig då. Och min mormor är optimist, glad över sitt liv, och vad är det hon talar om: Hur läkaren sagt att hon är i så gott skick, att hon verkar ung, att en granne sagt att hennes hy inte är särskilt rynkig att hur hon sköter den (och hon sköter den ju inte alls, inte dyra rynkkrämer här inte, bara hälsosam föda, fisk och grönsaker och frisk havsluft, vilket gör saken ännu bättre). Och det bästa är att folk också har berömt min mormor för att vara alltid så glad. Det ena föder det andra, en positiv cirkel liksom, respons ger effekt, effekt ger respons osv. Och livsglädjen bara växer, säkerheten om att alla älskar min mormor. Det gör vi ju också, men jag menar att säkerheten växer innanför min mormos huvud. Bra så.

Och de flesta av oss är väl rätt så lika som min mormor när det gäller det här. Och därför säger jag så gärna till för er när jag hört att utomstående snackat en hel del bra grejer om er, men det är inte så lätt val, för vill inte blanda mig i andras saker heller, det någon sagt i vissa sammanhang ska jag inte sprida vidare om det inte gäller mig, jag vill att folk kan lita på det, utan tillit tappar jag självrespekten. Men var går gränsen?

Och ljudet av damm(beröm)sugaren når min trumhinna, eller vad är det nu igen som händer innanför mitt huvud när ljudet uppstår? Ja, kommer inte ihåg det här, har nog läst om det, men förstår inte riktigt, för är ju ingen naturvetare heller.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home