Ett perspektiv

om det vackra

Sunday, March 07, 2010

Heltäckningsmatta i blått

Jag bor i den delen av huset där solen skiner in på morgonen, inte för tidigt, utan då jag annars också brukar vakna. Det är tillräckligt högt för att kunna se långt över hustaken även om det inte finns mer än en lägenhet nedanför, för också vår lägenhet består av två våningar, gemensamt utrymme i nedre våningen och sovrummen ovanom. Inte nödvändigtvis den bästa tänkbara lösningen med tanke på användningen av yta, men det är trivsamt. Heltäckningsmatta i blått har dragits över trappuppgången och hallen. Inte så smart: det har regnat åtminstone varannan dag i flera veckor, söndrat taket så att regnvatten runnit in. Med ett litet värmeaggregat har vi försökt få vattnet att torka, men det våta har sugits djupt in i mattans vävnader. Detta var innan vi upptäckte sprickan i taket och lade under plastbaljor för att hindra katastrof. Fönster har skjutits in i sadeltaket och regndropparna mot mörk bakgrund om kvällarna drar stämningen till topp.

Sedan i går har min lägenhetskompis varit borta, åkt till Italien. Och i övermorgon åker jag till Helsingfors, tar ännu i ett par dagar del av den rekordkalla vintern. Det går fortfarande att skida ovanpå skare har jag läst på facebook att folk gör. Snart får vårsolen materialen att utvidgas, vattnet att med kraft spränga sig genom hinder och isen att ändra form. Vätska sätts i rörelse, i sjöar, hav och floder, inne i träd och annat levande, får det fastfrusna att vakna till liv. Ändringarna är större än här i Mellaneuropa.

Och i dag firas den internationella kvinnodagen. Jag firar givetvis, alla förändringar som uppnåtts med hårt arbete. Inget att ta förgivet, och arbetet fortsätter. Feminismen lever och bör leva. Den bästa ideologin ever. I Sverige demonstreras det, skulle gärna delta faktiskt. För att det är kul, och för att det symboliserar något. Men ockå fester är ok, även om jag måste medge att jag i dag måste vara tråkig och stanna hemma, skriva på en paper, men också med den deltar jag i dagens tema, dekonstruktion av unkna universalismer. Ja för skillnader! Men inte bara horisontalt. Eller menar att det inte är det enda som bör beaktas, för unviker man att se maktrelationer, hierarkier och generationerna missar man något väsentligt.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home